Träna rätt efter graviditet

Idag har jag börjat träna på allvar. Degmagen efter graviditeten ska bort. Men som mamma får man inte träna hur som helst.  Bland annat ska man absolut inte göra situps. Det sker en muskeldelning, diastaser, i magmusklerna och för att reparera detta måste man träna och styrka musklerna inifrån. Om man inte gör det kan bestående skador uppkomma såsom ryggont och tarmproblem i framtiden.  Nu kör jag med stärkande knipövningar, andningsövningar (som ökar bålstabiliteten) samt powerwalks med barnvagn. Träningen är utformad i fyra olika steg som är beroende av antal månader efter förlossning. Jag ska även börja tänka på vad jag häver i mig. Jag ammar fortfarande och behöver därmed en god kost som innehåller alla näringsrika beståndsdelar såsom kolhydrater,  proteiner, järn osv. Det jag ska tänka på är att minska på alla tomma kalorier såsom socker. 
 
Denna träningsbok följer jag. Otroligt bra. Här finns olika övningar samt kostråd för nyblivna mammor. Det står även hur man ska återfå en bra kroppsform genom träningen samt bättre hållning. Allt med hjälp av rätt träninssätt. Författaren beskriver även vad som händer i kroppen under och efter graviditet. Det finns så bra och logiska förklaringar tycker jag. Hon beskriver även hur man inte ska göra, för det är ju så lätt att börja träna som vanligt och så skadar man istället för att göra nytta. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0