NEJ TILL TV

Vad många inte vet är att man faktiskt inte ska låta sina småbarn se på TV.
De ska helst inte se på Tv förrän de är 2 år, och då måste man börja försiktigt med lugna barnprogram.
Barn som ser på TV under två år kan få epilepsi eller bli aggressiva. Det är i alla fall vad BVC säger.
Jag tycker att man istället ska hitta på saker med barnen. Leka med dem personligen istället för att låta dem sitta i sin babysitter eller i famnen på en och se på Tv:n.
Nu har jag sagt mitt om den synpunkten.



Evangeline tycker att det är roligast att leka med mamma och pappa eller ligga i babygymmet och leka med alla figurer som hänger. Dessutom är det roligt att se sig själv i spegeln. Hon blir så otroligt glad av att se sig själv i spegeln ska ni veta. Men det är ju inte så konstigt. Är man så vacker som hon så skulle man själv bli överlycklig att se sig själv i spegeln varje dag.



Kommentarer
Sara

Hehe, de där lugnade mig faktiskt.. Lät bra liksom.. Hur gammal är din lilla söta?

2009-10-03 @ 11:03:37
URL: http://metrobloggen.se/grodan09
Sara

Hhe, Okej.. =P Då ska jag lägga min energi på att Andningen.. :) Kanske är bäst med de. :P

2009-10-03 @ 15:17:00
URL: http://metrobloggen.se/grodan09
Tova

Mysig blogg :)

ja, jag håller nog med dig till stor del där - jag kommer nog så mycekt som möjligt underhålla min son med lek, social kontakt osv. istället för TV och dator.

även om det nog kommer vara svårt att förbjuda helt och hållet ;)

men liksom, barn hade nog roligt även på 1800-talet, med kottar och sånt haha... bara man har fantasi så... ;)

2009-10-03 @ 18:01:38
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Nathalie-Ungmamma till Athida

SV: aa huggies. Finns ofta i billigare storpack. Testa dom, dom är väldigt annorlunda just för att de är mer papper i dom. men riktigt mjuka och sköna.

2009-10-03 @ 18:57:49
URL: http://nathalief.blogg.se/
E

Herregud känner massor med föräldrar som låtit deras småbarn kika på tv utan att de ha blivit aggressiva eller fått epilepsi sen beror de väl på hur mycke man låter dem titta en liten stund på dan tror ja inte skadar alls!Men alla gör väl som man vill & känner fört!

2009-10-03 @ 22:26:35
Minato Namikaze

Kanske inte alla blir aggresiva men de blir sega och hamnar efter, testa dig själv får du se. Försök vara utan tv en vecka..............baga

2009-10-04 @ 08:02:48
Tova

Ja, badhuset är nog superbra! :) bra att vänja varnen vid vatten i tidig ålder också. Själv kommer jag nog gå på massa babysim med min lilla son, det verkar grymt roligt! :)

kramar

2009-10-04 @ 11:01:13
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Elin svarar till E

Okej. Jo jag vet också en hel del föräldrar som gör så. Därför skrev jag inlägget. Många vet inte om att det inte är bra för barnen. Dessutom är inte strålningen som kommer från TV:n så särskilt nyttig heller. BVC rekommenderar i alla fall inte att man ser på TV förrän man är 2 år. Man kan ju inte sönder stimulera barnen!

2009-10-04 @ 13:20:17
URL: http://elinalice.blogg.se/
Elin

både jag och mina syskon fick kolla tv som småttingar o vi mår finfint :P alla andra ja känner har också fått kolla på tv som barn o dem verkar inte aggressiva eller sega o efter :P

2009-10-04 @ 14:13:28
URL: http://wolfeye.blogg.se/
Elin svarar till Elin

Nej men det var då det! Nu vet man bättre. Barn ska helt enkelt inte se på TV. Man får göra som man vill, men då får man ju skylla sig själv. Jag vill inte ha ett barn som bara sitter vid TV:n och blir fet sen när hon blir äldre. Tyvärr så kan det bli så. Vänjer man dem från början så blir det så. Sen så kanske inte ni såg på TV som spädbarn? Jag menar man är bara en lat förälder om man låter sitt lilla spädbarn se på TV så fort barnet skriker. BVC har i alla fall sagt nu att studier har visat att barn inte ska se på Tv förrän de är 2 år. Det är för hastiga rörelser för ett spädbarn.

2009-10-04 @ 17:20:33
URL: http://elinalice.blogg.se/
E

Så du menar att man blir fet av att titta på tv????Tror du verkligena att ett spädbarn nöjer sig med att kika på tv hela dagarna näää de tröttnar rätt fort på nästan allting men som sagt alla får göra som man vill!Men man ska inte lyssna så mycke på BVC för deras rekommendationer ändras HELA tiden för inte så länge sen så skulle spädbarn ENDAST sova på mage nu ska dom ABSOLUT inte sova på mage samma förr skulle man amma var tredje timme men nu är det fri amning tycker man ska tänka sunt förnuft då blir det nog bäss!

2009-10-04 @ 18:06:28
Elisa

anledningen till att BVC avråder att låta spädbarn titta på tv är för att de ger för mycket intryck men vad man ska komma ihåg är att vara bland stora folksamlingar även ger mycket intryck som om man har tex släktträff eller kalas värt att tänka på!Men tv-tittande behöver inte vara skadligt för de,vissa barn klarar av att ta emot mycke intryck utan att skadas.Jag själv tror inte att barn tar skada av tvtittande men de är ju upp till var och en!

2009-10-04 @ 22:26:59
Minato Namikaze

Experterna har talat......... E du verkar vara professor......

2009-10-05 @ 06:17:59
Elin

Håller med E. Man blir inte fet och efter av att kolla på tv! Och om du säger att de är så, är ju det ett påhopp mot alla vi som har fått kolla på tv som små, som om vi skulle vara tröga och efter? :S

Dessutom är ju TV ett bra sätt för barn och vuxna att lära sig att prata bättre och lära sig nya intryck. Det är din åsikt att barn blir tröga o feta av att kolla på tv, men som sagt. Jag och många andra håller nog inte med om det. O JA jag fick kolla på tv som spädbarn xD Frågade mamma.

2009-10-05 @ 10:48:50
URL: http://wolfeye.blogg.se/
Elin svarar till E

Så du menar att såna barn som bara sitter inne och glor på Tv istället för att gå ut och röra på sig inte blir feta? Vad har du levt i för värld den senaste tiden? Det är ju ett stort problem i dagens samhälle. Det jag menar är att man helst inte ska vänja sina barn vid TV-tittande redan som små. Men man får göra som man vill. Jag tänker inte låta min dotter få strålning av TV:n. Jag känner en person som såg på TV som pytteliten. Den personen såg på våldsamma TV program och gick sedan till skolan och spöa skiter ur alla andra barn. Bara för han trodde det var rätt att göra så när han sett det på TV. Men som sagt man får göra precis som man vill angående det där. Jag bryr mig inte om hur andra uppfostrar sina barn, jag bryr mig bara om mitt eget.

2009-10-05 @ 13:07:36
URL: http://elinaclie.blogg.se/
Elin svarar till Elisa

Ja precis som du sa det är upp till var och en. Vi låter Evangeline lyssna på TV:n bara för att det är bra att få höra mycket ord och folk som pratar. De får bra ordföråd då. Men vi vill inte att hon ska se på TV än eftersom vi vill att hon ska ta ett steg i taget i sin utveckling och inte börja med så mycket intryck på en enda gång. Men alla gör olika, det beror ju på hur man vill uppfostra sina barn. För jag kommer inte säga att "du gör fel" till en som låter sitt barn se på TV. Men det kan finnas konsekvenser av det.

2009-10-05 @ 13:12:09
URL: http://elinaclie.blogg.se/
Elin svarar till Elin

Jag har aldrig sagt att man blir trög av att se på TV!? Vart fick du det ifrån? Det är inget påhopp. Alla får göra som man vill och det är min åsikt. Men det jag menar är att de som inte rör på sig och bara sitter inne och äter pizza och glor på TV blir ju inte direkt smala. Det är ett stort samhällsproblem idag. Sen vill jag inte att min dotter ska få för mycket intryck på en gång. Ett steg i taget är alltid bäst. Men just nu följer jag experternas råd. Det är mitt första barn och jag är rädd om henne. Sen att du fick se på TV är ju en annan femma. Du sitter ju inte och glor på TV hela tiden. Sen att du fick se på TV som spädbarn, visst det är inte mitt problem utan det var så din mamma uppfostrade dig. Sen kanske du inte fick sitta så nära TV:n. Det ska ju inte ens en vuxen göra eftersom den strålar ju. Men som sagt jag hoppar inte på någon och säger "du gör fel" för det är det ni verkar tro. Jag säger bara det att det kan finnas konsekvenser med att se på Tv för ett spädbarn. Det är så mycket ljus i dagens TV, så det kan helt enkelt bli för mycket för vissa barn, men inte för alla!

2009-10-05 @ 13:19:39
URL: http://elinaclie.blogg.se/
Elin

Nu var väll inte saken den att du prata om att dem skulle kolla på tv hela tiden utan att Tv tittande helt och hållet som spädbarn var dåligt för att dem kunde få de ena o de andra o bli feta? Visst folk som äter pizza varje dag och kollar på tv hela dagarna är klart dem blir feta. men nu var de inte det vi talade om! =) och visst klart de är bra att man hellre leker med sina barn än att sätta dem vid tvn, men att säga att tv bara är dåligt är väll lite väl extremt:P

2009-10-05 @ 20:07:52
URL: http://wolfeye.blogg.se/
E

Men du om du nu är så rädd för strålning så måste jag fråga varför du då låter ditt barn lyssna på tvn vad gör du om hon nu råkar titta på tv???Om du låter henne lyssna på tv varför inte istället ha på radion??Om nu tv strålar så mycke...då tycker ja att du ska kolla hur mycke datan,mobiler & bredbandsmodem strålar framför allt trådlösa!!De va jag menar är att om man låter ett barn titta på tv nån timme om dagen så tror ja inte att de skadas & då på BARNPROGRAM inget annat...Sen tror inte jag att de är tvns fel att folk är FETA utan den är föräldrarnas okunskap om bra & hälsosam mat inte massa färdiglagat & McD & pizza & sånt skit!Sen tror jag att många föräldrar är ute med sina barn mer än de låter dem titta på tv mina barn får sitta vid tvn på morgonen medans jag gör frukost & så en stund på kvällen innan sängdax så MYCKE tittar dem!SKADLIGT NÄÄ inte enligt mig!

2009-10-05 @ 23:14:43
Elin svarar till E

Alltså vi har henne inte framför TV:n när vi har den på. Så den strålar ju inte på henne. Vi har henne ju en bit ifrån. Men jag vet att det finns så mycket annat som strålar och man kan inte bara tänka på sånt för då kan man ju inte leva. Jag har hört att det mest är ljuset och de snabba rörelserna som är farligt för spädbarn. Och ja... jag håller med dig! Det är INTE TV:ns fel att barn blir feta utan föräldrarnas. Men som sagt. Alla uppfostrar olika och jag säger inte att det är fel om andra gör så. Jag talar för allmänheten och det är min åsikt. Så jag blir absolut inte arg på någon om den låter sitt barn se på TV. Det är helt enkelt upp till var och en. Jag följer just nu BVC:s råd. Det här med barn är ju nytt för mig. Det är mitt första barn och jag tar det ganska försiktigt med henne. Ibland kanske man överdriver. Men så fort jag släpper garden så brukar något hända. Så har det varit tidigare och jag vill inte att något ska hända henne. Jag lät henne se på TV innan BVC sa nej. Därför skrev jag inlägget för jag hade inte den blekaste aning om att man INTE fick låta sitt barn se på TV.

2009-10-05 @ 23:23:25
URL: http://elinaclie.blogg.se/
Elin svarar till Elin

Nej jag sa aldrig att bebisar blir feta av att se på TV, utan då menar jag barn. Allt ifrån 5-15 år. Syftar jag på då. Att det är extremt kanske du tycker. Men BVC sa till mig att det rekommenderas inte att de ska se på TV. Och jag tror knappast dom ljuger. Det är utbildat folk och de kan sin sak. Men man får såklart göra som man vill. Det säljs ju massa mediciner på apoteket, men det betyder inte att det är bra om man inte använder dem på rätt sätt? Samma sak är det med detta. TV är inte så dåligt om man sitter framför den en stund. Men det är klart att konstant TV-tittande för oss vuxna är heller inte bra. Tänk då på hur det blir för en liten. Vi vuxna klarar ju av lite mer ändå. Jag ser på TV varje dag kan jag ju säga. Men jag kan ju kontrollera det. Sen att folk låter sina barn se på TV det är upp till dem. Evangeline kommer också få se på TV, men när hon blir lite äldre och förstår vad det är som händer så hon kan lära sig något bra utav det.

2009-10-05 @ 23:29:09
URL: http://elinaclie.blogg.se/
Elisa

Elin! Saken är den att genom studier så lär sig barn mindre ord om de får lyssna/titta på tv än de som mamma & pappa pratade bara med hela dagarna så om du vill att din dotter ska få ett bra ordförråd så ska du inte låta henne ens lyssna på tv!!Jag kan oxå säga att jag tror heller inte att de är tvns fel att folk är feta utan de är föräldrarna som proppar barnen fulla med skräpmat för de inte orkar laga nyttig mat!

2009-10-05 @ 23:37:58
E

Jag förstår dig att du är försiktig men vad jag försöker säga är att ta inte allt så allvarligt & döm inte andra & säg att bara för att jag låter mina barn titta på tv så kommer dom att bli aggresiva & gå runt & slå folkom du inte vill att din dotter ska se på tv så är det ditt val men genom mina egna erfarenheter så säger BVC olika hela tiden & 2 BM kan säga 2 helt olika om samma sak som tex de här med att tvätta med tvål!Så använd ditt sunda förnuft så blir det nog bäst ska du se!lycka till med den lilla!

2009-10-05 @ 23:48:26
Elin svarar till Elisa

Absolut det vet jag! Jag pratar med henne varje dag. Och försöker använda så många ord som möjligt. Ibland så står TV:n på bara för att annars är det så tyst och dessutom somnar hon lätt när det är mycket ljud runtomkring. Det håller jag också med om. Det är inte enbart TV:n som gör folk feta. Det är lata föräldrar, men oftast så slappar man vid TV:n istället för att gå ut. Det kan vara riktigt skönt ibland visserligen. Men inte varje dag. Det kanske finns folk som gör det!? Var det jag.

2009-10-06 @ 00:06:38
URL: http://elinaclie.blogg.se/
Elin svarar till E

Då har du förstått mig helt fel. Jag menade absolut inget illa mot de föräldrar som låter sina barn se på TV. Jag säger heller inte att det BLIR sjuka, utan att de KAN bli. Eller så sa BVC i alla fall. Jag har inte så mycket kunskap om det där. Utan jag lyssnade på dem eftersom de är utbildade och jag litar på dem. Såklart. Det gör man ju som nyblivet förälder. Det var min synpunkt som jag ville förmedla och ville absolut inte dra några över kanten eller göra några påhopp. Alla får göra som dem vill. Jag ville mest bara förmedla detta eftersom vissa föräldrar låter sina spädbarn se på TV hela tiden. Då ville jag bara säga det som BVC sa till mig. Att det kanske inte är bra. Men självklart säger alla BVC olika och alla barnmorskor. Det kan bero på att det kommer nya studier hela tiden och att alla är utbildade på olika vis och en del är mindre/mer erfarna. Men jag säger inte att du gör fel som låter dina barn se på TV. Eller att de kommer bli sjuka. För det var inte så jag mena. Jag kommer också låta Evangeline se på TV. Fast när hon blir lite äldre. Nu vill jag bara njuta av denna babytid istället för att sitta vid TV:n. Jag vill njuta med henne personligen och bara se på henne. Hon är ju så underbar. Mycket bättre än att se på TV:n, jag lovar ;)

De säger ju att babytiden går så fort förbi.

2009-10-06 @ 00:12:53
URL: http://elinaclie.blogg.se/
Miss Bam

Men det jag inte fattar är varför man ska sätta spädbarn framför tv:n i första taget. Men alla har ju sina olika åsikter. Åberg skrev ut fakta som hon fick av BVC och sina egna åsikter. Sen är det ju upp till er hur ni vill tolka det! Det Åberg menar är ju liksom att hon inet vill vänja Evangie vid att sitta vid tv:n för då kanske hon lär sig att det är så man ska göra när man har tråkigt eller är rastlös eller liknande och det kan då utvecklas till en vana när hon blir äldre. Och med det menar jag då att hon kanske isåfall väljer tv:n istället för att vara kreativ och hitta på nått att leka ifall hon har tråkigt. Jag tycker båda E verkligen letade fel i Åbergs text, för vissa av de sakerna ni skrev att Åberg menade på har hon inte ens nämnt. Det var ni som drog alla över en kant enligt min åsikt, medan Åberg menade på att det KAN HÄNDA!! Det vill säga att det finns en möjlighet att det kan hända och hon vill inte ta den risken. Sen kan man ju fan inte jämföra då med nu!



Sedär, nu har jag fått skriva min åsikt också.

2009-10-07 @ 23:00:37
URL: http://iambaam.blogg.se/
Elin svarar till Miss Bam

Tack Miss Bam. Äntligen någon som förstår det jag ville förmedla, och någon som uppskattar det jag skrev. <3

2009-10-08 @ 00:54:33
URL: http://elinalice.blogg.se/
Miss Bam

Ja, för sjutton liksom. Det var ju inte så att du skrev typ: Nu är det såhär att ni inte får göra si och så för att jag tycker inte det är bra. Det var ju mer. Det är inte bra att göra så och jag vill inte ta den risken - så no need for any kind of dampanfall.

2009-10-08 @ 14:48:50
URL: http://iambaam.blogg.se/
Elin svarar till Miss Bam

Nej precis. Jag talade för allmänheten och inte för en viss grupp bara. Så det är ju inget påhopp direkt. Mestadels talade jag ju för min egen del. Sen om folk vill ta åt sig eller inte är ju upp till dem. Men folk gjorde en sån big deal av det, vilket det inte ens var från början!

2009-10-08 @ 16:00:45
URL: http://elinalice.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0