Okunskap

Ibland blir man så trött på folk som kommenterar och som inte alls har någon form av kunskap angående det som de påstår. Om man inte har en susning om vad man snackar om, behöver man inte yttra sig! Och om man dessutom är anonym, hur ska jag då veta att denna person är seriös? Då kan man ju hitta på vad som helst.



Kommentarer
anna

Jag jobbar faktiskt på sjukhuset. Och det här är inget skämt. Det kanske inte finns 1000 procentig forskning bakom herbalife och leverskador. Men man bör ju i vilket fall som helst icke ge detta till sin ettåriga dotter när läkare och sjukhuspersonal ser en tendens till leverskador med dessa produkter. Och det är väl självklart att de som äger herbalife inte kommer att förespråka detta för dig!!!!

2010-10-03 @ 13:44:01
Elin svarar till anna

Om du dessutom jobbar på sjukhuset så bör du veta vad man får leversvikt av, knappast näringsprodukter. Dessa produkter är godkända av konsumentverket och är däför efter svensk standard, vilket då innebär att om det du säger är sant skulle detta stå i innehållsförteckningen (vilket det INTE gör)samt kunsumentverket hade gått ut med en varning.

2010-10-03 @ 18:29:19
URL: http://elinalice.blogg.se/
Anonym

Stopp ett tag.

Om dessa produkter skulle lämpa sig för små barn, varför rekommenderas dem inte av BVC då?

eller varför finns inte dem att köpa i butikerna?.

För mig är de inte realistiskt att bara se åt ena hållet, visst de kan även vara bra produkter.

Men varför har man inte hört talas om de då inom de s.k "småbarns kretsarna"?

häslningar/ mamma till 3 små busungar

2010-10-03 @ 20:28:29
Elin svarar till anonym

Jo så här är det, som sjuksköterska eller läkare får man inte rekommendera naturliga produkter då bryter de mot sin legitimation. Jag studerar till sjuksköterska därför vet jag det. Anledningen till varför de inte säljs i affärerna är då det säljs av distributörer som är kunniga och som kan coacha på rätt sätt. Herbalife är en av världens största näringsprodukter, då även många kändisar äter detta. Människor har ätit dessa produkter hela livet och mår toppen! Tina Turner, Elton John, Barcelonas lanslag i fotboll och många fler använder Herbalife. Jag har fått rekommendation av folk som besitter höga kunskaper inom Herbalife att ge det till dottern. Det är som sagt bara naturligt, inga kemiska ämnen alls. Egentligen det bästa man kan ge sina barn, om man är som mig, dvs en som är noga med vad barnet får i sig. Både jag och sambon är utbildade inom detta, så vi vet vad som gäller inom nutrition. Men jag kan förstå att folk är skeptiska, men det handlar dock om okunskap inom själva ämnet. Ha det bra med dina små busungar :)

2010-10-03 @ 23:08:03
URL: http://elinalice.blogg.se/
Till Elin

Att använda kändisar som ett exempel på att en produkt skulle vara säker är bara löjligt. Många kändisar använde bland annat Atkins dieten också efter inrådan av läkare, sjukhuspersonal och experter och sedan visade det sig plötsligt att dieten orsakade skador i de inre organen. Det finns mycket forskning som visar att Herbalife och liknande produkter orsakar skador på bland annat lever och sköldkörtel. Du har studerat i ungefär en månad så erfaren sjukhuspersonal vet nog mer än dig i detta ämne. Inget företag går ut med information om skadorna som deras produkter orsakar, inte ens till sina instruktörer så att du och din sambo har blivit introducerade i produkten innebär inte att ni känner till de biverkningar de kan ge. Varför riskera att ge en sådan produkt till din dotter när det trots allt finns bevis på att produkten är skadlig? Skulle du tillåta din dotter att dricka alkohol om företaget sa att det var ofarligt?

2010-10-04 @ 15:31:56
Elin svarar...

Eftersom du verkar vara så säker på din sak, kan du då bevisa den? Kan du vetenskapligt och evidensbaserat visa att du har rätt? Detta är näringspriodukter om du skulle vara lite mera insatt i detta och se vad produkterna innehåller, så skulle du också förstå mer. Att få allvarliga skador orsakas av annat, kanske i samband med att man tagit dessa produkter, då är det ju lättare att skylla på dessa än att ta reda på vad den riktiga orsaken var. Om detta var sant som du påstår så borde en mångfald av jordens befolkning vara döende.

2010-10-04 @ 16:13:57
URL: http://elinalice.blogg.se/
Anonym

Kan du vetenskapligt och evidensbaserat visa att det inte är det????????? VA? NEJ TRODDE INTE DE!!!!!!

2010-10-04 @ 21:34:37
Elin svarar...

Japp! Om inte annat så kan ju alla nobellpristagare som engagerar sig i detta göra det.

Om man hör ett rykte så ska man vara kritisk, inte tro på allt folk säger. Så fort det finns något som är bra så ska folk motbevisa det, konstigt nog.

Jag anser att man ska lita på sin intuition och använda sund förnuft!

2010-10-04 @ 22:49:50
URL: http://elinalice.blogg.se/
Anonym

Vad menar du med att "en mångfald av jordens befolkning skulle vara döende"? Det är väl ingen som har påstått att man blir döende av produkterna? Det som har skrivits är att de orsakar skador på lever och sköldkörtel. Du som tydligen är så insatt i sjukvård och har studerat i en hel månad borde veta att skador och dödsfall inte är samma sak.

Jag tycker att du skall ta och leta reda på fakta på internet, böcker och dylikt från personer som INTE är försäljare av produkten och alltså är opartiska. Du skriver ju själv att man bör vara kritisk till ett rykte, och det bör väl även gälla en produkt? Varför ens ta risken att utsätta din dotter för det som faktiskt är vetenskapligt bevisat?



Jag HAR redan läst allt vad Herbalife innehåller och är insatt i produkten och liknande produkter så att jag skulle vara okunnig i ämnet är bara trams. TA istället och försök förstå att alla inte håller med dig och att det faktiskt finns folk som tycker att du är en oansvarig mamma som utsätter din dotter för produkter som kan vara skadliga för henne.

2010-10-04 @ 23:14:54
Rebecca

Måste bara kommentera. Överdosering av fettlösliga vitaminer t.ex. A vitamin A och vitamin D kan visst påverka levern på ett negativt sätt. Och du skriver att det inte är nåt kemiskt i herbalife. ÖH?!?! Allt är väl kemiskt framför allt vitaminer. Okej det kanske inte är artificiellt men nog är det kemiskt alla gånger!Allt som finns i naturen är också kemiskt, såklart.Det känns som att du borde kolla upp herbalife mer innan du ger det till ditt barn. Jag har 30 hp i kemi och skulle vara ganska så kritisk till herbalife. Hemmagjord mat måste väl ändå vara bäst att ge till sitt barn.

2010-10-05 @ 13:34:41
Mamma till 3 små busungar

Har skrivit till Livsmedelsverket som besitter kunskapen inom detta så här skrev jag :

Meddelande: Hejsan! Jag har en fråga angående Herbalife produkter. Jag vet en tjej som tänker börja ge herbalife shakes till sin dotter som är 1 år och 4 månader istället för välling. Är de något ni skulle rekommendera? Har hört från andra håll att detta kan påverka levern. Vore jätte tacksam för svar eller tips som kan leda mig vidare i min fråga.



och fick detta till svar från SLV:

Hej!

Vi skulle absolut inte rekommendera måltidsersättningspulver avsedda för viktminskning för vuxna till barn. Framför allt innehåller dessa pulver vanligen alldeles för mycket protein för barn, vilket kan bli en belastning för barnets njurar och också öka risken för övervikt senare i livet. Även andra näringsämnen kan vara helt fel proportioner för ett barn.



Hälsningar Åsa



Åsa Brugård Konde

Nutritionsavdelningen



------



Skriv till Livsmedelsverket och fråga Elin om du ej tror på detta!

Din dotter kan få allvarliga skador av detta.

Så använd ditt förnuft och kolla upp saker!

2010-10-05 @ 15:51:26
William

Vill var börja med att säga att ni har alldeles för mycke tid över!!! För det första är Herbalife Produkterna uppdelade i två en med vanliga naturliga ämnen och en med extra protein intag! Själklart får min dotter den första! och inte som måltidsersättning! Den kan du fråga Livsmedelsverket! För det andra skaffa liv! Att ni kallar Elin för dålig mamma p.g.a. att VI ger "gift" till våran dotter. Jag tror ni börjar gå in på lite djupa vatten......



Ny har hör en massa rykten av den ena till den andra men ni har ingen fakta! Det var någon av er som hade jobbat på sjukhus, det betyder inte att du är någon nutrition speciallist.



Jag är medveten av att proteiner kan skada barnets njurar men vi ger RDI. Däremot ger vi inte några E-ämnen, socker (förutom naturligt) eller E621-625 (smakförstärkelse).



Ni har blåst upp det här alldeles för långt! Vill ni kalla Elin för dålig mamma kom och gör det här hemma hos oss och presenterar er "anonyma" Fegisar!

2010-10-05 @ 22:50:34
Elin svarar...

Jag vill bara påstå en sak! Vi människor ser på saker och ting från olika perspektiv. Vi kommer nog aldrig komma fram till någon konsensus.

Men att jag skulle vara en oansvarig mamma är väl ändå ett påhopp på min integritet? Jag definerar en oansvarig mamma som sådan att hon ger sitt barn massa socker (kakor, godis, läsk etc. som innehåller farliga E-ämnen)samt sitter på olika hamburgarkedjor och proppar i sitt barn strips och hamburgare (som för den delen innehåller smakförstärkare=nervgift) eller pizza. En oansvarig mamma röker också i samma rum som barnet befinner sig i. Dessa saker är många gånger farligare, och som förekommer ofta. Men folk reagerar inte lika starkt på detta, då det blivit en vanesak i dagens samhälle. Som ni förstår så definerar vi olika och har olika anseenden. Vi kommer därmed inte komma fram till konsensus i detta fall. Det beror också på vilka förkunskaper man bär med sig, dessa påverkar hur vi tycker och tänker om saker och ting. Jag förstår att folk är skeptiska, det är oftast så vi reagerar på saker som dessa. Men snälla, låt det inte gå till överdrift!

2010-10-06 @ 00:06:46
URL: http://elinalice.blogg.se/
Ronja

Ingredienser Formula 1

Sojaproteinisolat, Fruktos, Sojalecitin, Sojabönsolja, förtjockningsmedel (guarkärnmjöl, cellulosa, karragenan, xantangummi), aromer, kalciumcitrat, fruktooligosackarider, havrefiber, majskli, mjölkprotein, klumpförebyggande medel (kiseldioxid), glukos, färgämne (rödbetsextrakt), kaliumfosfat, magnesiumoxid, rapsolja, L-askorbinsyra, järnfumarat, citruspektin, honungspulver, DL-alfatokoferylacetat, nikotinamid, persilja, papayafrukt, zinkoxid, kopparglukonat, retinylpalmitat, kalcium-D-pantotenat, kolekalciferol, antioxidationsmedel (DL-alfa-tokoferol, L_askorbyl-6-palmitat), pyridoxinhydroklorid, cyanokobalamin, mangankarbonat, riboflavin, tiaminhydroklorid, pteroylmonoglutaminsyra, kaliumjodid, natriumselenit, D-biotin

Innehållsförteckningen för formula 1, mycket "naturligt" som du ser om du googlar lite på de olika grejerna, hoppas din dotter mår bra livet ut!

Svar: Må så vara! Vi använder inte det längre och dottern fick aldrig det!Vi mår alla bra. Många ger det till sina barn och dessutom proklamerar att barn ska dricka det då de får mer näring än välling. Men vi har ändock hållt oss till vällingen istället.
Elin

2014-06-04 @ 11:47:32
URL: http://thegoldenhorse.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0